Voge 500 AC – stylowy naked [dane techniczne, opis, cena, opinia, test]

Opublikowano: 5 lipca 2023

To kolejny motocykl tej marki, który zagościł w naszej redakcji na testy. Wcześniejsze dały się poznać, jako maszyny dobrze wykonane, a przede wszystkim dobrze jeżdżące. AC stanowi propozycję, dla posiadaczy prawa jazdy kat. A2, którym z jakichś powodów nie odpowiada adventurowy styl 500 DS.

AC czyli Advanced Classic. Styl, który łączy nawiązania do klasyki z nowoczesnymi rozwiązaniami. Przyznać trzeba, że 500 AC wyszedł Voge’owi atrakcyjnie, co dodatkowo podkreśla niebieskie malowanie testowego egzemplarza. W dużym stopniu naked bazuje na rozwiązaniach konstrukcyjnych DS-a. Przede wszystkim oba motocykle napędza ta sama dwucylindrowa jednostka o mocy 34,5 kW, która osiągana jest przy 8 500 obr./min. Cechuje się przy tym dużą żywiołowością, a osiągi są wystarczające do jazdy nawet we dwie osoby, choć oczywiście nie jakiejś super dynamicznej. Pozbawiony owiewek AC jest kilka kilogramów lżejszy i niższy od DS-a, co dodatkowo wpływa na lepszą poręczność.

Voge 500 AC – stylowy naked [dane techniczne, opis, cena, opinia, test]

Jakość

Voge, to jedna z tych firm, która rynek europejski zamierza podbić jakością. Rzuca się w oczy dobre wykonanie i spasowanie elementów, ale także fakt, że duża część podzespołów pochodzi od renomowanych producentów. 500 AC ma hamulce Nissina, zawieszenie KYB, dwukanałowy ABS od BOSCH-a, a gumy to Pirelli Diablo. Choć motocykl nawiązuje ogólną bryłą do klasycznych maszyn, to jednak zdecydowano się na zastosowanie wyświetlacza TFT. Trochę szkoda, że nie na analogowe zegary, wsparte małymi wyświetlaczami, jak na przykład w Kawasaki Z900RS. Za to mamy dostępnych o wiele więcej informacji. Wskaźnik zapiętego biegu, przebiegi, to już standard.

Voge 500 AC – stylowy naked [dane techniczne, opis, cena, opinia, test]

Ale wśród 500-tek nie jest jeszcze powszechny wskaźnik ciśnienia w oponach czy rozłożenia stopki bocznej. A Voge ma to w standardzie. Obsługa menu jest prosta. Aby wejść do niego, trzeba przytrzymać przycisk enter – jak dla mnie trochę zbyt długo, choć pewnie ma to zapobiegać przypadkowemu wciśnięciu. Wyświetlacz można ustawić tak, aby w sposób automatyczny zmieniał kolory prezentacji, w zależności od poziomu jasności na zewnątrz. Robi to jednak trochę ospale. Przy wjeździe do tunelu, zajmuje mu parę sekund, żeby przestawić się w tryb ciemny. Tragedii nie ma, ale wyświetlacze konkurencji robią to sprawniej.

Voge 500 AC – stylowy naked [dane techniczne, opis, cena, opinia, test]

Najważniejsza jest jazda

Po to przede wszystkim kupuje się motocykle. Pod tym względem 500 AC oferuje sporo. Po pierwsze – lekkość prowadzenia. Czyni to z niego motocykl idealny do miasta, gdzie często trzeba zmieniać tor ruchu. Stosunkowo małe wymiary sprawiają natomiast, że łatwo przeciskać się nim pomiędzy samochodami. Dobrą robotę robi też silnik. Jego parametry są w mieście w zupełności wystarczające, aby być w czołówce ruszających spod świateł. Jest przy tym bardzo elastyczny. Jednostka napędowa współpracuje z sześciostopniową skrzynią. Biegi wchodzą lekko, precyzyjnie i widać, że Vogowi naprawdę niewiele brakuje do poziomu wyznaczanego przez Wielką Czwórkę. Z dobrą dynamiką dobrze współgra zawieszenie, hamulce oraz opony.

Voge 500 AC – stylowy naked [dane techniczne, opis, cena, opinia, test]

Również pod tym względem Voge naprawdę dobrze wypada na tle konkurencji. To jeden z lepiej prowadzących się i hamujących motocykli tej klasy. Denerwują natomiast lusterka. Są rozstawione szeroko, ale niewiele w nich widać. Dodatkowo przy wyższych obrotach drgają, przez co obraz w nich jest zamazany. Jako kolejny minus wskazałbym zbyt krótki pałąk nóżki bocznej, przez co jest wystawienie wymaga nieco gimnastyki, nie jest tak intuicyjne jak w innych motocyklach.

Nie tylko miasto

Zapaleńcy potrafią objeżdżać świat nawet na 125-tkach. Na 500-tkach można robić to o wiele sprawniej, zabierając jednocześnie więcej bagażu. Choć według mnie Voge 500 AC najlepiej sprawdza się w mieście, to nie jest trudno wyobrazić sobie go w roli średniego turystyka. Dłuższym przejazdom sprzyja wygodna kanapa oraz ogólny komfort. Jednak przy jeździe turystycznej najlepiej będą czuć się na Vogu osoby o wzroście poniżej około 175 centymetrów. Ja mam ich 181 i przy dłuższej jeździe trochę narzekałem – zwłaszcza na zbyt duże ugięcie kolan.

Voge 500 AC – stylowy naked [dane techniczne, opis, cena, opinia, test]

Warto?

Tak, bo to po prostu dobrze zaprojektowany i jeżdżący motocykl. Prosty w obsłudze, z ładnie brzmiącym wydechem i powalającym malowaniem (wersja niebieska). Drobne minusy – jak w przypadku lusterek – nie wpływają na ogólną ocenę. Zresztą są to elementy, które można po prostu wymienić na lepiej spełniające zadanie. Cena Voge 500 AC to 29 890 złotych.

Voge 500 AC – stylowy naked [dane techniczne, opis, cena, opinia, test]

Dane techniczne

Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy, chłodzony cieczą

Pojemność skokowa: 471 cm3

Moc maksymalna: 34,5 kW przy 8 500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 43 Nm przy 7 000 obr./min.

Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa

Długość: 2 100 mm

Wysokość: 1 170 mm

Szerokość: 820 mm

Rozstaw osi: 1 450 mm

Wysokość kanapy: 795 mm

Prześwit: 162 mm

Opona przednia: Pirelli Diabolo120/70 ZR17

Opona tylna: Pirelli Diabolo 160/60 ZR17

Hamulec przedni: dwie tarcze hamulcowe śr. 320 mm Nissin

Hamulec tylny: tarcza hamulcowa śr. 240 mm Nissin

Zawieszenie przednie: amortyzator KYB typu upside-down, śr. 41 mm, skok 105 mm

Zawieszenie tylne: pojedynczy amortyzator skok 120 mm KYB

System ABS: dwukanałowy ABS BOSCH

Waga: 198 kg

Dopuszczalna ładowność: 180 kg

Pojemność zbiornika paliwa: 19 l

Zużycie paliwa: 4,1 l / 100 km

Cena: 29 890 zł